Nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen
PEUGEOT gaat nog verder in haar eis om de lokale emissies van haar voertuigen drastisch te verminderen en is daarmee een van de allereerste fabrikanten die standaard een elektrische bestelwagen aanbiedt die wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel: de PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen. Met dit nieuwe model, dat is uitgerust met de meest geavanceerde elektrificatie-technologieën, breidt PEUGEOT zijn aanbod van emissievrije mobiliteit verder uit.
De brandstofcel kan snel worden opgeladen, wat de mogelijkheid biedt tot intensief gebruik zonder uitstoot, wat met de andere tot nu toe beschikbare technologieën onmogelijk was: slechts drie minuten volstaan om de waterstof op te slaan die nodig is om enkele honderden kilometers af te leggen in zuiver elektrische modus. Dit zal een hele nieuwe groep gebruikers aantrekken voor elektrische voertuigen.
De PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen is zojuist voor het eerst getest door Europese journalisten in Rüsselsheim, Duitsland, waar de productielijn zich bevindt.
PEUGEOT'S AMBITIES OP HET GEBIED VAN WATERSTOF
Waterstof wordt een belangrijke pijler van de energietransitie. Er zijn talrijke internationale projecten aangekondigd, met name in Europa, en het ecosysteem ontwikkelt zich dankzij talrijke investeringen. Die van de European Clean Hydrogen Alliance worden geraamd op ongeveer 60 miljard euro. Aangespoord door diverse regeringsplannen groeit het waterstofdistributienetwerk in Europa gestaag en het merk PEUGEOT werkt rechtstreeks samen met energieleveranciers om package deals voor te stellen.
De doelstelling van het merk is duidelijk: investeren in een nieuwe mobiliteitsoplossing zonder uitstoot zonder compromissen en de leider worden op het gebied van waterstofmobiliteit. De door waterstof aangedreven brandstofcel beantwoordt perfect aan de strengste eisen inzake emissievrije mobiliteit: hij maakt alle soorten gebruik mogelijk - intensief, lange afstanden, snel opladen, maximaal nuttig volume - zonder iets anders uit te stoten dan zuiver water, dat als stoom door zijn uitlaatpijp wordt uitgestoten.
HOE WERKT DE MOTOR IN DE NIEUWE PEUGEOT E-EXPERT HYDROGÈN?
De nieuwe PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen maakt gebruik van een nieuwe generatie technologie genaamd "Next gen e-Van Hydrogen efficiency". De PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen is gebaseerd op het multi-energieplatform EMP2 (Efficient Modular Platform) en is een volledig elektrisch voertuig dat twee boordbronnen van elektrische energie combineert dankzij het innovatieve "mid-power plug-in waterstof brandstofcel elektrisch" systeem van STELLANTIS: het systeem combineert een batterij die kan worden opgeladen via het elektriciteitsnet met de brandstofcel die gevoed wordt door waterstof in de bussen onder de vloer van het voertuig. De PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen profiteert dus van alle voordelen van waterstof, batterijtechnologie en elektrische tractie.
Twee bronnen van ENERGIE voor betere efficiëntie
De brandstofcel in samenwerking met Symbio
Peugeot doet een beroep op Symbio voor de levering van zijn waterstofbrandstofcellen, die worden geproduceerd in zijn fabriek van Vénissieux in de buitenwijken van Lyon.
De brandstofcel is een stel van verschillende stroom genererende cellen die op elkaar zijn gestapeld. Het is hun assemblage die een "batterij" creëert. In een cel vindt een chemische reactie plaats tussen twee elementen: waterstof (de brandstof, aanwezig in de tanks) en zuurstof (aanwezig in de omgevingslucht). De cel assembleert verschillende cellen om het vermogen op te wekken dat nodig is om het voertuig voort te stuwen door de elektromotor te voeden.
Deze technologie heeft gegarandeerd geen CO2 uitstoot dankzij een reactie waarbij een elektrische stroom wordt opgewekt terwijl alleen water vrijkomt. De reactie in een cel verloopt als volgt:
- Waterstof + Zuurstof → Elektriciteit + Water + Warmte = 2 H2 + O2 → 2 H2O.
De brandstofcel van de PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen wordt gevoed door een tank die bestaat uit 3 bussen met een capaciteit van 4,4 kg waterstof bij een druk van 700 bar. De tank bevindt zich onder de achtervloer en komt niet in de laadruimte van het voertuig.
Lithium-ion batterij
De brandstofcel wordt gecombineerd met een oplaadbare lithium-ionbatterij met een capaciteit van 10,5 kWh en een vermogen van 90 kW. Hij bevindt zich onder de zetels en drijft tijdens bepaalde rijfasen ook de elektrische motor aan. Voor de stroomvoorziening wordt gebruik gemaakt van een ingebouwde driefasige lader van 11 kW, die zich in de motorruimte bevindt.
"Mid-power plug-in waterstof brandstofcel elektrisch: het innovatieve systeem dat de twee energiebronnen combineert
Deze twee energiebronnen worden gecombineerd om een elektrische motor met permanente magneet aan te drijven met een vermogen van 100 KW en een koppel van 260 Nm. Deze elektrische aandrijving bevindt zich op de vooras en is vergelijkbaar met die van de PEUGEOT e-EXPERT (model met elektrische batterij), die zich in het bijzonder onderscheidt door een versnellingsbak die aangepast is aan de laadbeperkingen die typisch zijn voor bedrijfsvoertuigen.
VELE VOORDELEN
Peugeot introduceert brandstofceltechnologie in zijn gamma om een oplossing te bieden voor de behoefte aan nieuwe emissievrije mobiliteit die beantwoordt aan de behoeften van een brede waaier van klanten.
De waterstoftechnologie van de PEUGEOT e-Expert onderscheidt zich door :
- Zijn vermogen om alle afstanden af te leggen met 100% elektrische technologie, zonder lokale CO2-uitstoot.
- Zijn vermogen om waterstof te tanken in 3 minuten voor een autonomie van meer dan 400 km in de WLTP-homologatiecyclus (die momenteel wordt gehomologeerd),
- Een waterstofbrandstof die voor 100% op Franse bodem wordt geproduceerd.
- Het uitbannen van geluidsoverlast.
- Een rijplezier typisch voor elektrische voertuigen: hoog koppel van bij de start in stilstand, 0 geur, 0 trillingen, 0 versnellingen...
Het voertuig heeft dezelfde laadvolumekenmerken als de diesel- en de batterij-elektrische versies.
- Tot 6,1m³ laadvolume,
- Tot 1100 kg laadvermogen,
- Tot 1000 kg trekvermogen.
Brandstofceltechnologie garandeert ook een grotere vrijheid bij de uitvoering van hun activiteiten, aangezien:
- De grotere autonomie, wat van cruciaal belang is aangezien de overgrote meerderheid van compacte bestelwagens actief is in peri-urbane gebieden en dichtbevolkte stadscentra, waar de vraag naar zero-emissieoplossingen steeds groter wordt,
- Het volledige behoud van een van de essentiële functies van lichte bedrijfsvoertuigen: het vervoer van omvangrijke en zware voorwerpen,
- Ongekende logistieke flexibiliteit en optimalisatie van het gebruik.
Een unieke rijervaring
Het "mid-power plug-in waterstof brandstofcel elektrisch" systeem maakt verschillende bedrijfsfasen mogelijk:
- Bij het starten en bij lage snelheid: de hoogspanningsbatterij levert als enige het vermogen dat de elektromotor nodig heeft voor de tractie,
- Bij gestabiliseerde snelheid: de brandstofcel levert rechtstreeks energie aan de elektromotor,
- Tijdens het optrekken, inhalen of bergbeklimmen: de brandstofcel en de hoogspanningsbatterij worden gecombineerd om de elektrische motor van energie te voorzien,
- Tijdens remmen en afremmen: de elektromotor laadt de hoogspanningsbatterij op.
Het vermogen is beschikbaar bij het starten, voor een onmiddellijk reactievermogen, zonder trillingen, zonder lawaai, zonder schakelen, zonder stank en natuurlijk zonder CO-uitstoot. Waterdamp uit de uitlaatpijp is de enige emissie van het systeem.
Om de veiligheid van voetgangers te waarborgen, klinkt in de stad en tot 30 km/h een geluidssignaal om te waarschuwen voor de aanwezigheid van het voertuig in de vooruit- en achteruitversnelling.
Om gebruikers gemoedsrust te geven, is de hoogspanningsbatterij gegarandeerd voor 8 jaar of 160.000 km.
Copyright 2024 - Traxxion Group nv - BE 0440.525.795 | Cookiebeleid | Privacybeleid | Website handcrafted by Crayon Cru®